Wednesday 17 October 2012

Jom Berkebun!

Mulberi Tumbuhan Pelbagai Guna




Mulberi (juga disebut Bebesaran) (LatinMorus) adalah termasuk genus tumbuhan dari keluarga Moraceae. Ianya terdiri dari 10–16 spesies pohon Mulberi yang asli berasal dari kawasan beriklim panas dan subtropika di benua AsiaAfrikadan Amerika Latin. Namun kebanyakan dari spesies asli Mulberi berasal dari benuaAsia.
Pokok Mulberi tumbuh dengan begitu cepat walaupun ianya ditanam hanya pada mulanya sebagai anak benih. Namun selepas ia mengalami pertumbuhan pantas (Rapidly growing), pertumbuhan pokok Mulberi biasanya akan mula menjadi lambat. Tinggi pokok Mulberi jarang melebihi 10-15 meter. Daun pokok Mulberi berurat jejala, bercuping dan menggergaji di bahagian tepi. Buah Mulberi merupakan buah yang bernodul majmuk yang mampu mencapai kepanjangan 2-3 cm dan 1 cm meter lebar, berwarna merah bila masih mudah dan ungu tua bila ranum, dan ia enak dimakan segar.
Mulberi juga terkenal akan penggunaan dedaunannya yang digunakan sebagai makanan ulat sutera. Selain itu, andalas (Morus macroura), salah satu spesies Mulberi, batangnya sering digunakan untuk dibuat parket lantai rumah atau marbel kerana kuat dan keras.


Spesies
Bidang ilmu taksonomi Morus sebenarnya sangat kompleks dan sukar untuk dirungkai. Sebenarnya terdapat hanya 150 spesies jenis keluarga Morus Mulberi sahaja didalam dunia ini yang telah dinamai. Namun kebanyakan daripada spesies yang tersenarai masih diperdebatkan sehingga ke hari ini.
Berikut adalah spesies-spesies Morus Mulberi yang diterima umum setakat ini:

Kelebihan pokok Mulberi ini ialah keseluruhan pokoknya digunakan sepenuhnya sama ada untuk manfaat manusia juga haiwan ternakan. daun Mulberi yang kaya dengan sumber protein sehingga mencecah 21.2% amat sesuai untuk haiwan ternakan seperti kambing, lembu, rusa, arnab dan lain-lain. Khasiatnya sebagai sumber fiber dengan kandungan klorofil dan kalsium diantara yang tertinggi, terbukti dapat membantu meningkatkan penghasilan susu bagi kambing tenusu. Manakala batang serta akar pula boleh direbus untuk diminum sebagai pencegahan kencing manis, tekanan darah tinggi dan mengurangkan kolestrol dalam darah. Buahnya yang kaya dengan vitamin C sesuai dijadikan jem atau dimakan mentah.

kredit to : Wikipedia & Majalah Laman

No comments:

Post a Comment